Michał Klauza
Dyrektor Artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, a w latach 2016–2022 – gościnny dyrygent Teatru Bolszoj w Moskwie, w którym przygotował i poprowadził premiery Don Pasquale Donizettiego oraz Idioty Wajnberga, a także dyryguje spektaklami Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego oraz Katarzyna Izmajłowa Szostakowicza.
W 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej przygotował i poprowadził premierę, wystawionej po raz pierwszy w Polsce opery Billy Budd Brittena.
Pełnił funkcję kierownika muzycznego Opery i Filharmonii Podlaskiej (2013–2015), gdzie obok koncertów symfonicznych poprowadził premiery Traviaty Verdiego, Czarodziejskiego fletu Mozarta i Carmen Bizeta.
Był także drugim dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (2009–2015) oraz dyrygentem i zastępcą dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (2004–2008) – na tej scenie pod jego dyrekcją wystawione zostały: Carmen Bizeta, Rigoletto, Trubadur, Aida, Falstaff (z Brynem Terfelem w roli głównej) i Otello Verdiego, Wesoła wdówka Lehára (spektakl zarejestrowany przez BBC TV), Wesele Figara i Don Giovanni Mozarta oraz Cyganeria Pucciniego.
Wcześniej pracował jako dyrygent w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (1998–2003). Artysta wystąpił m.in. w Royal Opera House w Londynie (Cities of Salt Jabriego) i w Narodowej Operze Ukrainy w Kijowie (Król Roger Szymanowskiego w wersji koncertowej). Współpracował z Operą Bałtycką (Salome R. Straussa, Czarodziejski flet Mozarta, Skrzypce Rotszylda Fleischmanna i Gracze Szostakowicza/Meyera), z Operą Nova w Bydgoszczy (Potępienie Fausta Berlioza) i z Teatrem Wielkim w Poznaniu (Aida Verdiego, Zemsta nietoperza J. Straussa).
Współpracował z orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, z orkiestrami większości polskich Filharmonii i Akademii Muzycznych, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyskiej i Filharmonią Moskiewską (2002).
Koncertował we Francji, Niemczech, Szwajcarii Wielkiej Brytanii, Włoszech, Brazylii, Armenii, Korei, w krajach Zatoki Perskiej. W swoim dorobku artystycznym ma wiele nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in. wydane przez Polskie Radio dwa dzieła Szymanowskiego: Loteria na mężów (nominacja Fryderyk 2019) oraz Hagith (nagroda Fryderyk 2020 za najlepsze nagranie operowe).
Od 2020 roku jest zatrudniony w Katedrze Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC w Warszawie.
Fot. Michał Heller, Opera i Filharmonia Podlaska